Blue Air Moldova

BLOG: Spălătoria „(Blue) Air Moldova”

Asistăm la o nouă schemă de spălare de bani, ambalată frumos în eticheta așa-zisei privatizări a companiei Air Moldova. 

Pornim de la faptul că cel mai mare operator aerian național, care deține o cotă de piață de peste 44%, cu cel puțin 4 avioane în dotare, în stare destul de bună, care valorează câte 10-13 milioane de euro fiecare, cu un capital social de 15 milioane de euro și o mulțime de curse exclusive extrem de profitabile, care-i asigură o cifră de afaceri de 150 de milioane de euro anual, este vândut, totuși, la un preț mizerabil de doar 2,5 milioane de euro. 

Cică s-au acumulat datorii de peste 60 de milioane de euro, de asta și prețul este atât de mic, explică autoritățile. Ok, dar cum în general a fost posibil să acumulezi asemenea datorii, fiind lider pe piață, având un trafic record de pasageri și un preț al biletelor destul de ridicat? Foarte simplu, furând ca în codru, în așa proporții colosale încât s-o aduci până în prag de faliment. Aceste fraude, care trebuie pedepsite penal, autoritățile le-au catalogat simplu – management defectuos și s-au spălat pe mâini.

Felul cum s-a petrecut așa-zisa privatizare, este și el foarte curios. Agenția Proprietăți Publice a organizat concursul de privatizare nu doar spontan, fără a anunța preventiv forurile internaționale de profil și presa de specialitate, dar și selectând în acest sens luna august, cea mai proastă perioadă a anului, când toți investitorii serioși sunt în concediu. În plus, toate actele din dosar au fost elaborate, discriminatoriu, doar în limba română, pentru a fi, astfel, accesibile doar pentru potețialii investitori din Moldova sau România. Sunt toate indiciile unei privatizări trucate, aranjate special pentru o companie anume, care a fost și singura ce s-a înscris în concurs și care, ulterior, a și fost desemnată câștigătoare.

Și dacă tot am pomenit de investitori serioși, trebuie să remarc că primul lucru pe care l-ar face orice investitor serios, atunci când achiziționează un activ problematic, este să evalueaze riscurile, să excludă deficiențele și să majoreze randamentul, pentru a-și putea recupera investițiile într-un timp cât mai rapid. Pe compania Blue Air, însă, cea care a intrat în posesia Air Moldova, n-o deranjează nimic. Nici managementul defectuos, pe care nu se grăbesc să-l remanieze, nici schemele criminale, prin care s-au acumulat datoriile, pe care nu se grăbesc să le denunțe, nici datoriile în sine, pe care nu se grăbesc să le achite. De ce? 

Pentru că nu Blue Air, de fapt, va rambursa datoriile, ci doi afaceriști dubioși, care și-au adjudecat 51% din acțiunile unui SRL creat peste noapte în asociere cu operatorul român de curse low cost. Iată aici lucrurile încep să devină un pic mai clare. Ușor-ușor schema folosită prinde conturul activității unui grup criminal organizat.

De ce s-a băgat Blue Air în această găinărie cu iz moldovenesc? Urmează să vedem, din mișmașurile pe care le vor face aceștia în timpul apropiat cu cursele aeriene. Se vorbește în târg că Blue Air ar putea deveni un paravan pentru operatorul rus Aeroflot, urmând să preia toate cursele sale spre Chișinău și nu doar, fapt ce ar permite rușilor să ocolească interdicțiile ucrainenilor de a le traversa spațiul aerian. 

De unde au acești doi moldoveni 1.2 miliarde de lei pentru a achita datoriile, nimeni nu știe. Banii, însă, nici nu trebuie să fie ai lor. Sub acoperirea acestor pseudo-investitori, necunoscuți opiniei publice, poate veni orice infractor pentru a-și spăla lejer sub forma investițiilor și achitării datoriilor banii dobândiți ilicit, din fraude bancare sau trafic de droguri, armament, persoane și organe. Unda verde le este garantată și de legislația moldovenească, potrivit căreia nimeni nu verifică proveniența banilor atunci când aceștia ajung în trezoreria statului.

Dacă mai aveți îndoieli că asistăm la un teatru bine regizat sub care se asunde o banală schemă de spălare de bani a unui grup criminal organizat, pe care îl cunoaștem cu toții, vă mai spun că beneficiarul real al achiziției Air Moldova este nimeni altul decât Ilan Shor, care în mod fraudulos a preluat și aeroportul din Chișinău. Urmele singurului condamnat penal în „dosarul miliardului” pentru sustragerea de bani de la BEM, Unibank și Banca Socială au fost descoperite de jurnaliștii de la Ziarul de Gardă. Băieții au identificat că la doar o săptămână după ce au fondat SRL-ul care a preluat Air Moldova, aceiași afaceriști moldoveni s-au asociat, într-o altă companie înregistrată în Moldova, cu un off-shore din Marea Britanie, gestionat de doi cetățeni ai Israelului. Iar asocierea s-a produs exact în locul și în perioada în care se afla și Ilan Shor, ca ulterior, un om de afaceri din anturajul primarului de Orhei să ajungă chiar și în staff-ul companiei.

Iată așa și funcționează spălătoria moldovenească… De la laundromat și fraude bancare am ajuns deja și la privatizări.  

BLOGUL lui Dan Oleinic

Opinia exprimată în această postare reprezintă opinia autorului și nu coincide neapărat cu opinia redacției portalului de știri BASARABIA.MD

Răspândește știrea!

Comentează

Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green