lei-moldovenesti-1

Consumatorii au primit despăgubiri de peste un milion de lei pe parcursul anului trecut

Cetățenii din Republica Moldova depun săptămânal la Agenția pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței până la 45 reclamații. De cele mai multe ori, petițiile sunt soluționate pe cale amiabilă, consumatorii primind contravaloarea pentru produsele procurate. Potrivit APCSP, în 2018 consumatorii au primit despăgubiri în valoare de peste 1 mln. lei.

Aceștia au obținut restituirea contravalorii pentru diverse produse, precum mașini de spălat, cuptoare electrice, televizoare, telefoane mobile, mobilier, încălțăminte, vestimentație, dar și pentru servicii. Cea mai mare sumă restituită pentru produsele neconforme este pentru telefoane mobile, care alcătuiește cca 152 mii lei.

Statisticile Agenției arată că electrocasnicele sunt pe locul 2 în topul produselor neconforme achiziționate de către consumatori, în buzunarul acestora revenind 93 mii lei, în timp ce pentru mobila neconformă, consumatorii au primit 60 mii lei.

În cazul serviciilor prestate necorespunzător, cei mai mulți bani și-au regăsit locul în buzunarele consumatorilor, care au beneficiat de servicii de reparație a automobilelor prestate neconform ( peste 27 mii lei) dar și pentru servicii turistice (16 mii lei).

Cea mai mare sumă restituită pentru anul 2018 este o despăgubire de asigurare în valoare de peste 340 mii lei, în urma producerii unui accident rutier.

De asemenea, un consumator s-a ales cu 53.000 lei în buzunar, valoarea achitată pentru executarea unor lucrări de reparație a fațadei locuinței. Serviciul prestat necorespunzător l-a costat pe agent economic restituirea sumei achitate și bineînțeles reputația acestuia în fața clientului. Totodată, unei consumatoare i-au fost restituiți peste 47.000 lei pentru procurarea unei căzi de baie neconforme.

Alte sume mari consumatorii au investit, spre exemplu, în procurarea unui minitractor de pe o platformă online (38.000 lei). Când i s-a livrat tractorul, cumpărătorul și-a dat seama că produsul său nu corespunde cu cel ales de pe site, și anume parametrii roților, care era necesar să aibă dimensiuni mai mari față de roțile tractorului livrat. În rezultatul intervenției inspectorilor APCSP, agentul economic vizat i-a înlocuit roțile necorespunzătoare ale tractorului cu unele de calitate corespunzătoare.

Cea mai mica sumă restiutită consumatorilor poate fi considerată: 6,80 lei pentru un coș de lozie defect procurat de la un supermarket din capitală, însă sunt cazuri când consumatorii primesc și 1 leu, suma pe care o achită consumatorii pentru telefoane mobile la promoții propuse pe piață.

Printre cele mai neobișnuite cazuri, care parvin în atenția Agenției sunt deservirea necorespunzătoare a unei consumatoare într-o cafenea prin preluarea incorectă a rezervării pentru masă de către angajatul centrului de agrement; conflict între consumatori și agent economic la desfășurarea unei nunți, la organizarea funeraliilor, cazuri și situații din viață, cu care ne confruntăm și, care pot genera pretenții în calitatea noastră de consumatori.

În total pentru anul 2018, consumatorii au depus în adresa APCSP – 1.700 de petiții, cu 800 mai puține față de anul 2017.

Foto: noi.md

Răspândește știrea!

Comentează

Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green